Mire érdemes figyelni automata váltós autó vásárlása során?

automata váltós autó

Használt, automata váltós autó vásárlása során rengeteg tényezőre kell odafigyelnünk, ha olyan autót szeretnénk, amely hosszú távon kiszolgál minket. Ebben a bejegyzésben részletesen megismerkedhetsz a legfontosabb információkkal.

Röviden az automata váltókról

Az automata váltók olyan mechanikus rendszerek, amelyek automatikusan váltanak a különböző sebességfokozatok közt. Ezzel nagyban egyszerűsítve az autók vezetésének folyamatát.

Szemben a hagyományos kézi, vagy manuális váltókkal, ahol a sofőr egy tengelykapcsoló segítségével vált a a fokozatok közt, az automaták komplexebb rendszereket használnak. Jellemzően legalább egy nyomatékváltó és különböző szenzorok alkotják az automata váltók rendszereit.

Az automata váltók legfőbb eleme egy hidraulikus rendszer, amely számos szenzor jeleit kombinálva a megfelelő időben vált magasabb, vagy alacsonyabb fokozatra.

Automata váltó típusok

Nézzük azokat az automata váltó típusokat, amelyekkel a leggyakrabban fogsz találkozni, a tökéletes autó keresése közben.

  • “Egyszerű” nyomatékváltó: Ez a hagyományosnak tekinthető automata. A fentebb bemutatott nyomatékváltót használva vált az egyes fokozatok közt.
  • Duplakuplungos váltó: Ez egy komplexebb megoldás, ugyanis a páros és páratlan fokozatok is rendelkeznek egy-egy egységgel. Ez ugyan növeli a komplexitást, de jóval gyorsabb váltást eredményez.
  • Fokozatmentes automaták: A CVT (Continuously Variable Transmission) váltók nagyban eltérnek más mechanikus megoldásoktól. Ahogy a nevük is mutatja, itt több kisebb áttéttel oldják a sebességek közti váltást.
  • AMT váltók: Az AMT (Automated Manual Transmisson) váltók a manuális és automata váltók keverékeinek tekinthetőek. Alapvetően automatikusan működik a rendszer, de a sofőr képes a fokozatok közt akár manuálisan is váltani.

Mire érdemes odafigyelni használt, automata váltós autó vásárlása során?

automata váltós autó
Kép forrása: Envato Elements

A kiszemelt autót érdemes minél tüzetesebben átvizsgálni, majd elvinni egy próbakörre, hogy minél jobban megbizonyosodhass a megfelelő működésről. Íme, néhány tipp, amire az automata váltóval kapcsolatban érdemes kitérni.

  • Sebességváltó folyadék állapota: A sebességváltó folyadék állapota az automata sebességváltó állapotának elsődleges mutatója. A tiszta folyadéknak átlátszó vörös színűnek és égett szagtól mentesnek kell lennie. A sötét, piszkos vagy égett szagú folyadék elhanyagoltságra vagy esetleges váltóproblémákra utalhat.
  • A váltás simasága: A tesztvezetés során figyelj oda, hogyan vált a sebességváltó a sebességfokozatok között. A váltásoknak simának és szinte észrevétlennek kell lenniük. Bármilyen tétovázás, rángatás vagy zaj a váltás közben belső kopást vagy sérülést jelezhet.
  • Reakcióidő: Figyeld a reakcióidőt, amikor a sebességváltó parkoló fokozatból sebességbe, vagy hátramenetbe kapcsol. Egy jól működő automata sebességváltónak késedelem nélkül, azonnal kell kapcsolnia. Bármilyen késedelem vagy szokatlan zajok e folyamat során további ellenőrzést indokolnak.
  • Karbantartási naplók: Kérd el a jármű karbantartással kapcsolatos dokumentumait. Így könnyedén ellenőrizheted a sebességváltó folyadék rendszeres cseréjét és az esetleges javításokat. A jól dokumentált előzmények betekintést nyújthatnak a sebességváltó állapotába és a jármű általános műszaki állapotába.
  • Szivárgásvizsgálat: Vizsgáld a jármű alatti területet szivárgásra utaló jelek után. A szivárgások korai kezelése megelőzheti a későbbiekben jelentkező jelentősebb problémákat.
  • Hibakódok és figyelmeztető lámpák: Használj diagnosztikai szkennert a sebességváltóval kapcsolatos hibakódok ellenőrzésére. A modern járművek tárolhatnak olyan hibakódokat, amelyek nem feltétlenül váltanak ki azonnal figyelmeztető jelzést.

A leggyakoribb problémákról

Nézzük röviden a leggyakoribb, automata sebességváltókat érintő meghibásodásokat.

  • Csúszó sebességváltó: Ez akkor fordul elő, ha a sebességváltó váratlanul csúszik a sebességfokozatok között, vagy nem kapcsolódik megfelelően, gyakran az alacsony folyadékszint vagy az elhasználódott belső alkatrészek miatt.
  • Késleltetett kapcsolás: Észrevehető késedelem a parkoló helyzetből sebességbe, vagy a hátramenetbe váltásakor, ami folyadékhiányra, szivattyú problémákra vagy a tengelykapcsolók kopására utal.
  • Szivárgó folyadék: A kenéshez és hűtéshez nélkülözhetetlen, szivárgó sebességváltó folyadék túlmelegedéshez és meghibásodáshoz vezethet, amit gyakran sérült tömítések okoznak.
  • Nyomatékváltó problémák: A nyomatékváltóval kapcsolatos problémák, például kopott csapágyak vagy sérült lamellák csúszást, túlmelegedést, vagy rázkódást okozhatnak.
  • Szolenoid problémák: A hibás szolenoidok megzavarhatják a folyadékáramlást, ami késleltetett váltásokat, kihagyott sebességfokozatokat, vagy a váltás teljes elmaradását eredményezheti.

Képek forrása: Envato Elements

Hirdetés (X)