Mi a teendő izomhúzódás vagy szakadás esetén, és hogyan lehet ezeket megkülönböztetni?

izomhúzódás

Egy hosszú, mozgásszegényebb időszak után kimész a barátaiddal kosárlabdázni, de nem akarod az időt bemelegítésre pazarolni, és rögtön belevágsz a játékba.

A megnövekedett motiváció, hogy megmutasd másoknak, mire vagy képes a pályán, kezdettől fogva meghatározza a játék tempóját. Hirtelen megragadod a labdát, de amikor ugrani készülsz, mély fájdalmat érzel a vádlidban.

Kíváncsi vagy, hogy az izom csak megfeszült, vagy valóban elszakadt? Hogyan tovább egy ilyen helyzetben?

Ebből a cikkből megtudhatod, hogy mit kell tenned izomsérülés esetén, hogyan lehet felismerni, hogy az izom csak megfeszült vagy szakadt, hogy elég-e hideg borogatást használni a sérült területen, vagy érdemes azonnal felkeresni a győri fizikoterápia felkészült terapeutáit.

Hogyan történik az izomkárosodás?

Az ilyen sérülés a másodperc töredéke alatt előfordulhat, nem csak sporttevékenység közben, hanem akkor is, ha az izom túlzottan megnyúlik. Ezt a mindennapi életben folyamatosan tapasztaljuk, például amikor elejtünk valamit.

Ha az izom összehúzódása során túlzott feszültségnek vagy erőnek van kitéve, rostjai megsérülhetnek, váratlan gyors mozgás vagy hosszú távú, krónikus terhelés következtében.

Honnan tudod, hogy az izom megnyúlt vagy elszakadt?

1. Enyhe sérülések – megnyúlt izom

Hirtelen fájdalmat és feszültséget érzel az izmokban, de nem jelentkezik duzzanat vagy mobilitásvesztést az érintett végtagban? Akkor valószínűleg csak izomhúzódásod van, ami nem komoly, de egy ideig óvatosnak kell lenned.

2. Mérsékelt sérülések – részleges izomszakadás

Zúzódást, enyhe duzzanatot és erős fájdalmat észlelsz a sérülés helyén? Tapasztaltabb sportolók, akik gyakran szenvednek izomsérülést, arról számoltak be, hogy éles szúrást éreztek a sérülés helyén, amikor izomszakadást szenvedtek.

3. Súlyos sérülések – az izom részleges vagy teljes szakadása

Izomszakadás esetén előfordulhat, hogy hallottad és érezted az izomrostok szakadását. Erős fájdalmat, merevséget és mozgásképtelenséget érzel az izmaidban? Jelentős duzzanatot és zúzódást észlel a sérülés helyén? Ekkor azonnal hagyd abba a tevékenységet, és a lehető leghamarabb forduljon szakemberhez.

Mit kell tenned egy sérült izom esetén?

Izomsérülés esetén azonnal csökkenteni kell az általad végzett aktív tevékenységeket. Ez megakadályozza a további sérüléseket vagy a meglévő probléma súlyosbodását. Általában akut mozgásszervi sérülések esetén javasolt pihenni, rugalmas kötést alkalmazni a sérült izmon, és felemelni a sérült végtagot egy magasabb pozícióba.

Ha izomszakadásra utaló jeleket észlelsz, mint például zúzódások a sérülés helyén, duzzanat, javasoljuk, hogy mielőbb keres fel egy szakembert, aki alaposan megvizsgál és megfelelő kezelést javasol.

Célszerű jegelni az érintett végtagot vagy sem?

Sporttevékenységből eredő izomsérülés esetén szokás a sérült területet azonnal lehűteni jéggel vagy bármivel, ami a fagyasztóban, hűtőben található. Ezt az eljárást a legtöbb ember széles körben alkalmazza, és nagyon kevesen vannak, akik kételkednek hatékonyságában.

Az érintett terület jéggel való felhordása után úgy érezheted, hogy a fájdalom egy ideig alábbhagy. Ez nem garantálja a regeneráció felgyorsítását, de a fájdalom intenzitását mindenképpen segíthet csökkenteni!

Egyes kutatások szerint az időszakos hűtésnek különösen a sérülés utáni első negyvennyolc órában van pozitív hatása. Ez magában foglalja az erek összehúzódását a sérülés helyén, csökkentve a duzzanatot, a fájdalmat és a gyulladást. A jeget nem szabad közvetlenül a bőrre felvinni, hanem törölközőbe tekerve, illetve csak olyan területeken alkalmazni, ahol a bőr sértetlen.

Valójában az izomsérülés utáni fokozatos és optimális terhelése segíthet a legjobban, de mindenképp érdemes lehet felkeresni egy fizikoterapeutát, aki segít a helyreállítási tervben!

Kép forrása: Freepik.com

Hirdetés (X)